21 Kasım 2011 Pazartesi

M. Zeynep Tabakoğlu (şapka, kaybolmak, saçma)


Öncelikle, kelimelerimin sözlük anlamlarını inceledim.
Şapkanın sözlük anlamları ;
1. Keçe, hasır, kumaş, ip vb. ile yapılan başlık.
2. Boru, baca, direk vb. şeylerin açık olan üst bölümünü havanın etkisinden korumak için takılan başlık.
 3. Bitki biliminde bazı bitkilerde, özellikle mantarlarda sapın üstünde bulunan, üreme organlarını taşıyan şapka biçimindeki organ.
4. Dil bilgisinde düzeltme işareti.
       Ben fotoğrafımda şapkanın genel olarak koruyucu bir simge oluşunu ele aldım. Şapka insanı soğuktan, sıcaktan, yağmurdan, güneşten vb. korur.

Kaybolmak sözlük anlamı olarak;
 1. Yitmek.
 2. Görünür olmaktan çıkmak, görünmez olmak.
       Ben fotoğrafımda 2. anlamı olan, “Görünür olmaktan çıkmak, görünmez olmak”  üzerinde durmak istedim. Ve çocuğu şapkanın altında kendince görünmez kıldım.

Saçmanın sözlük anlamları;
1. Saçmak işi.
 2. Denizcilikte, bir tür balık ağı, serpme ağ.
3. Avda kullanılan fişeklerin içine konulan, türlü boylardaki küçük ve yuvarlak kurşun tanesi.
4. Akla uygun olmayan, pestenkerani, absürt.

5. Yersiz bulunan.
6.  Yersiz, akla aykırı, tutarsız söz.
7. Böyle söz söyleyen veya iş yapan.

        Saçmanın sözlük anlamları arasından, benim fotoğrafımda kullanacağım, mecaz anlamı olan "Akla uygun olmayan, pestenkerani, absürt".


        Çektiğim fotoğrafta,  insanların bazı korkularının aslında saçma ve gereksiz olduğunu , bunların sadece kendi kafalarında, bazı kavram ve figürlere bir anlam yüklenmesi sonucu,  aslında korkulmayacak imgelere korku yüklenilmesi sonucunda oluştuğuna değinmek istedim.

        Fotoğrafa ilk bakıldığında küçük bir çocuk bir ağacın önünde duruyor  arkasındaki kişiden korkuyor ve bir devekuşu gibi şapkasının içine saklanıyor. Ben çocuğun saklandığı arkasındaki kişiyi "hayat-yaşam" olarak kişileştirdim. Küçük çocuk hayatını rahatça istediği gibi yaşayamıyor, korkuyor. Ama fotoğrafta hayatın aslında eğlenceli olduğunu yansıtmak için arkadaki karakterimin neşeli ve renkli görünmesini sağlamaya çalıştım. Bu şekilde, ondan yani hayattan korkmanın saçma olduğunu betimlemek istedim.

      Çocuk korktuğu hayattan saklanmak amacıyla şapkasının altına sığınarak kendisinin orada kaybettiğini düşünüyor. Ancak hayat hala küçük çocuğun onu görmesi için orada süslenmiş ve davetkar bir şekilde duruyor. Ne kadar eğlenceli olduğunu gösterip korkmuş küçük çocuğu bu eğlencesine davet ediyor. Ama çocuğun saçma korkuları ve bu korkuların getirdiği hayattan saklanma durumu onun hayatın ona sunduğu güzellikleri, renkleri görmesini engelliyor. Fotoğrafta, şapkanın altında hayattan kaçınarak, eğlenceyi kaçıran, korkak çocuğun kendi yaşamını renksizleştirmesini siyah beyaz efekt kullanarak belirtmeye çalıştım.

       Sonuç olarak insan birşeylerin arkasına saklanarak, hayattan kaçarak sadece kendi hayatının renksiz, sıkıcı ve neşesiz olmasını sağlar…

                                                                               
M. Zeynep Tabakoğlu


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder